Žádost o poskytnutí údajů o způsobu a výši úhrad plateb SÚKL mobilním operátorům za zasílání SMS zpráv s identifikátorem eReceptu pacientům za roky 2018 a 2019.
Celkové náklady za poskytování služby dle jednotlivých operátorů byly žadateli poskytnuty a jsou uvedeny v následující tabulce:
Poskytovatel služby
Rok 2018
Rok 2019
Vodafone Czech Republic a.s.
477.620,24 Kč
------------------
O2 Czech Republic a.s.
973.399,65 Kč
5.506.361,62 Kč
Žádost o poskytnutí informace o počtu blokových pokut (resp. počtu pokut příkazem na místě) udělených Ústavem v roce 2019 a pokud nebyly uděleny žádné takové pokuty, jaké jsou důvody, proč Ústav nevyužívá ukládání pokuty příkazem na místě.
Ústav dosud nevyužil možnosti uložit pokutu příkazem na místě podle § 91 a § 92 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů.
V případě kontrol prováděných inspektory Ústavu je v jejím rámci zjišťován skutečný stav věci, přičemž rozsah kontrol je velmi široký a zahrnuje obvykle kontrolu období několika let. To vede k tomu, že v době kontroly nemusí být v jejím místě k dispozici všechny doklady, informace či skutečnosti potřebné ke zjištění skutečného stavu věci a posouzení míry plnění povinností vyplývajících z platných právních předpisů. Protokol o kontrole je v důsledku tohoto možné dokončit až posléze, kdy jsou k dispozici i dožádané podklady a informace. S ohledem na tyto skutečnosti, proto není v okamžiku ukončení části kontroly probíhající v místě ještě možné určit právní kvalifikaci skutku, vyslovit vinu za přestupek, ani určit druh či výši správního trestu.
Žádost o poskytnutí informace o dodávkách potravin pro zvláštní lékařské účely za období od 1. ledna 2019 do 31. prosince 2019.
Žádost o poskytnutí informace o tom, kdo rozhoduje o preskripčním omezení typu E či L, kdo rozhoduje o zařazení léku pod tzv. modrý pruh, tedy podle zákona č. 167/1998 Sb. o návykových látkách a proč lék Tramal, tedy lék s účinnou látkou tramadoli hydrochlorid, není dosud zařazen ani pod omezení E či L, či pod tzv. modrý pruh.
Výše a podmínky úhrady léčivých přípravků ze zdravotního pojištění stanovuje Ústav ve správním řízení dle části šesté zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZoVZP“). Kritéria pro stanovení preskripčního omezení „E“ či „L, na které se žadatel dotazuje, jsou popsána ve vyhlášce č. 376/2011 Sb. (prováděcí vyhláška k ZoVZP). Konkrétně dle ustanovení § 33 odst. 1 vyhlášky č. 376/2011 Sb. „Je-li to s ohledem na účinnost a bezpečnost přípravku nebo s ohledem na veřejný zájem účelné, úhrada přípravku se omezí pro předepisování takového přípravku lékařem se specializovanou způsobilostí s označením odbornosti uvedené v rozhodnutí (dále jen „preskripční omezení“). Ústav přípravek s preskripčním omezením v rozhodnutí označí symbolem „L“. Přípravek s preskripčním omezením „L“ je dle ustanovení § 33 odst. 2 vyhlášky č. 376/2011 Sb. „oprávněn předepsat k úhradě zdravotní pojišťovnou pouze lékař se specializovanou způsobilostí s označením odbornosti uvedené v preskripčním omezení, který má pro tuto specializovanou způsobilost uzavřenu se zdravotní pojišťovnou smlouvu o poskytování předmětné zdravotní péče, nebo jím písemně pověřený jiný lékař“. Preskripční omezení „E“ je dle ustanovení § 33 odst. 3 vyhlášky č. 376/2011 Sb. stanoveno „Není-li s ohledem na účinnost a bezpečnost přípravku předepisování přípravku vhodné přenést na jiného lékaře podle odstavce 2“.
Ústav nestanovil léčivému přípravku TRAMAL (perorální) v poslední revizi úhrad, sp. zn. SUKLS142228/2019 podmínky úhrady, neboť pro tento postup neshledal stran účinnosti a bezpečnosti žádný relevantní důvod. Proti uvedenému postupu (nestanovení podmínek úhrady) nenamítal žádný z účastníků řízení (držitel rozhodnutí o registraci, zdravotní pojišťovna) ani odborná společnost. Léčivý přípravek TRAMAL (perorální) neměl stanovené podmínky úhrady ani v minulosti (tj. před ukončením revize úhrad, sp. zn. SUKLS142228/2019).
V systému úhrad je také léčivý přípravek TRAMAL (parenterální), který má stanovený vykazovací limit „A“ (podání lékařem v ambulanci) (na rozdíl od perorální lékové formy není u parenterální lékové formy předpokládána samoaplikace pacientem) rovněž bez preskripčního omezení. Jak perorální, tak parenterální TRAMAL patří mezi slabé opioidy ověřené užitím v klinické praxi.
K části dotazu týkající se tzv. modrého pruhu Ústav sděluje, že se jedná o oblast zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů, který je v gesci Inspektorátu omamných a psychotropních látek Ministerstva zdravotnictví ČR.
Některé vybrané látky jsou pro svoje vlastnosti zařazeny do přílohy 1-7 Nařízení vlády č. 463/2013 Sb., o seznamech návykových látek, jehož předkladatelem je Ministerstvo zdravotnictví a o jeho obsahu rozhoduje vláda na základě návrhu Ministerstva zdravotnictví:
Žádost o poskytnutí informace o využití systému eRecept v poslední době (od roku 2016 až do dnes), např. počet vypsaných elektronických receptů po měsících, počet vypisujících lékařů, počet přijímajících lékáren a dále jaké náklady byly alokovány na systém eRecept, tedy seznam proběhlých výběrových řízení s částkami.
Žádost o poskytnutí informace o výši platů za rok 2019 u osob na pozici ředitel Ústavu, ředitel sekce dozoru, ředitel sekce registrací, ředitel sekce cen a úhrad a ředitel sekce servisních činností.
Žádost o poskytnutí informace týkající se oprávnění k nahlížení do lékového záznamu pacienta.
Žadatel požaduje informaci, jaká Ústav eviduje v současné době oprávnění k nahlížení do lékového záznamu žadatele následujícím skupinám zdravotnických pracovníků:
V současné době nemá oprávnění nahlížet do lékového záznamu žádná skupina zdravotnických pracovníků. Pokud dotaz žadatele směřuje k jeho aktuálnímu nastavení, bylo žadateli sděleno, že Ústav eviduje pouze ty žádosti o nastavení souhlasu či nesouhlasu, které obdrží ve formě listinného podání nebo prostřednictvím datové schránky. Ústav neeviduje nastavení, která si provedou občané sami prostřednictvím pacientské webové aplikace. Pokud tedy žadatel nevyslovil nesouhlas jedním z výše uvedených způsobů, platí výchozí nastavení, a to souhlas pro všechny skupiny zdravotnických pracovníků.
Žádost o poskytnutí informací týkající se registrace přípravku Zetovar.
Žadatel požaduje poskytnutí následujících informací:
1.Může Ústav potvrdit, že Zetovar byl registrován jako generický léčivý přípravek?
2. Byl Zoletorv zmíněn v jakémkoliv dokumentu vztahujícím se k registračnímu řízení Zetovaru? Pokud ano, žádá o poskytnutí všech takových dokumentů. Pokud ne, který léčivý přípravek byl referenčním léčivým přípravkem v registračním řízení Zetovaru?
3. Spolehl se žadatel v registračním řízení Zetovaru na jakékoliv klinické údaje vztahující se k Zoletorvu, ať už přímo či nepřímo? Pokud ano, žádá o poskytnutí všech takových dokumentů. Pokud ne, jaká klinická data byla použita v registračním řízení Zetovaru?
4. Bylo v rámci registračního řízení Zetovaru posuzováno, zda nedošlo k porušení exkluzivity dat Zoletorvu, ať už (i) na národní úrovni Ústavem nebo jakýmkoliv jiným příslušným orgánem kteréhokoliv členského, nebo (ii) koordinační skupinou pro vzájemné uznávání a decentralizovaný postup (Coordination Group for Mutual Recognition and Decentralized Procedures – Human (CMDh))? Pokud ano, žadatel žádá poskytnutí všech dokumentů vztahujících se k tomuto posouzení.
5. Žadatel žádá kopii zprávy o hodnocení léčivého přípravku (assessment report), která byla použita v registračním řízení Zetovaru v České republice či jakémkoliv jiném členském státě. Vzhledem k tomu, že na základě informací dostupných na webových stránkách Ústavu byl Zetovar registrován prostřednictvím postupu vzájemného uznávání registrací, přičemž referenčním členským státem bylo Nizozemí, žadatel předpokládá, že zpráva o hodnocení léčivého přípravku byla připravena nizozemským regulátorem. Vzhledem k tomu, že Ústav musel mít prostor vyjádřit se ke zprávě o hodnocení léčivého přípravku připravené nizozemským regulátorem, nade vší pochybnost má Ústav tuto zprávu k dispozici. Pro úplnost žadatel uvádí, že § 99 odst. 3 Zákona o léčivech výslovně stanoví, že Ústav je povinen zpřístupnit veřejnosti zprávu o hodnocení léčivého přípravku. Je tedy zřejmé, že zpráva o hodnocení léčivého přípravku musí být veřejnosti dostupná bez jakýchkoliv omezení.
Ad 1. Přípravek Zetovar nebyl registrován jako generický léčivý přípravek podle § 27 odst. 1 zákona č. 378/2007 Sb., zákon o léčivech. Právním základem této registrace je tzv. fixní kombinace podle § 27 odst. 8 zákona o léčivech.
Ad 4. To, zda nedochází k porušení exkluzivity dat jiných léčivých přípravků, je kompetentními
Další informace požadované v bodech 2., 3., části 4. poslední věty a bodu 5. Ústav žadateli neposkytl s ohledem na zvláštní hmotněprávní úpravu stanovenou v § 99 odst. 3 zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů a dále s ohledem na faktický důvod neposkytnutí informace s ohledem na skutečnost, že jí Ústav nedisponuje.
Žádost o poskytnutí informace týkající se činnosti tkáňového zařízení.
Žadatel požaduje potvrzení informace, podle níž má být pozastavena činnost IVF centra ISCARE, a to z důvodu neudělení povolení od Ústavu. Dále požaduje informaci, proč toto centrum neprošlo kontrolou Ústavu a do kdy má centrum čas, aby napravil všechny nedostatky, které kontrola Ústavu našla.
Ústav nepozastavil činnost tkáňového zařízení ISCARE a.s. Dotčené tkáňové zařízení má platné povolení činnosti, které je pravomocné od 17. 1. 2020. Rozhodnutí o povolení činnosti bylo vydáno ve správním řízení, v rámci kterého bylo mimo jiné provedeno šetření na místě činnosti žadatele za účelem ověření skutečností uvedených v žádosti a předpokladů plnit požadavky zákona č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Žádost o poskytnutí informace týkající se kritické informační infrastruktury.
Žadatel požaduje:
1. sdělení počtu Ústavem provozovaných prvků kritické informační infrastruktury ve smyslu § 2 písm. b) zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti k 31. 12. 2019 (případně jinému Ústavem evidovanému datu),
2. ke každému Ústavem provozovanému prvku kritické informační infrastruktury sdělení
a) jeho označení,
b) datum určení,
c) dle jakých průřezových kritérií ve smyslu § 1 nařízení vlády č. 432/2010 Sb. o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury byl prvek určen,
d) dle jakých odvětvových kritérií ve smyslu § 2 nařízení vlády č. 432/2010 Sb. o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury byl prvek určen,
e) počtu evidovaných kybernetických bezpečnostních událostí ve smyslu § 7 odst. 1 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti,
f) počtu evidovaných kybernetických bezpečnostních incidentů ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti,
3. poskytnutí plánu krizové připravenosti (případně dílčích plánů krizové připravenosti) subjektu kritické infrastruktury ve smyslu § 29 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, ve kterém jsou identifikována možná ohrožení funkce Ústavem provozovaných prvků kritické informační infrastruktury a stanovena opatření na jejich ochranu.
Ad 1) Počet Ústavem provozovaných prvků kritické informační infrastruktury ve smyslu § 2 písm. b) zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti k 31. 12. 2019 je jeden prvek.
Ad 2)
a) Prvek je v souladu s novelou zákona č.378/2007 Sb. účinnou od 1.12.2019 označován jako systém eRecept.
b) Datum určení je dáno rozhodnutím Vlády ČR ze dne 7. 1. 2019.
c) Při hodnocení dle průřezového kritéria byl prvek takto určen dle NV č. 432/2010 Sb., § 1, písm. c), kdy naplňuje kritérium „dopadu na veřejnost s mezní hodnotou rozsáhlého omezení poskytování nezbytných služeb nebo jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než 125 000 osob.“
d) Při hodnocení dle odvětvového kritéria byl prvek takto určen dle NV č. 315/2014 Sb. ze dne 8. 12. 2014, kterým se mění nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích pro určení prvku kritické infrastruktury. A to podle ustanovení Přílohy článek VI., odst. g, písm. c), kdy „informační systém spravovaný orgánem veřejné moci obsahuje osobní údaje o více než 300 000 osobách.“
e) Počet evidovaných kybernetických bezpečnostních událostí ve smyslu § 7 odst. 1 zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti je za rok 2019 celkem 5.
f) Počet evidovaných kybernetických bezpečnostních incidentů ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č.181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti je za rok 2019 celkem 8, v tom jsou zahrnuty i incidenty způsobené podpůrnými aktivy či vlivem nedostupnosti využívané elektronické komunikace (datové přenosy).
Žádost o poskytnutí informace týkající se uživatelského rozhraní aplikace eRecept pro pacienty.
Žadatel požaduje informace o tom, zda při vypisování veřejné zakázky na systém eRecept byly kladeny požadavky na uživatelské rozhraní aplikace pro pacienty běžící na URL https://pacient.erecept.sukl.cz, a pokud ano, tak jaké. Především jde o požadavky na:
‐ přítomnost osob se specializací na UI/UX v realizačním týmu,
‐ respektování designového manuálu, pokud existuje,
‐ použitelnost na mobilních zařízeních,
‐ přítomnost prvků usnadňujících používání zrakově postiženým, což je vyžadováno zákonem.
Dále požaduje zadávací dokumentaci jak k výše zmíněnému portálu pro pacienty, tak k mobilní aplikaci eRecept.
Žádost o poskytnutí informací ze dne 13. 3. 2020
Poskytnuté informace
Ceny jsou uvedeny bez DPH.
Žádost o poskytnutí informací ze dne 9. 3. 2020
Poskytnuté informace
Žádost o poskytnutí informací ze dne 9. 3. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 7. 3. 2020
Poskytnuté informace
Žádost o poskytnutí informací ze dne 2. 3. 2020
Poskytnuté informace
Žádost o poskytnutí informací ze dne 12. 2. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 12. 2. 2020
Poskytnuté informace
Žádost o poskytnutí informací ze dne 7. 1. 2020
Poskytnuté informace
autoritami posuzováno z úřední povinnosti v každém řízení o registraci léčivého přípravku v souladu s právními předpisy EU. Ústav může potvrdit, že toto bylo posuzováno i v rámci řízení o registraci přípravku Zetovar. V rámci jednání koordinační skupiny CMDh bylo téma ochrany dat u fixní kombinace léčivých látek atorvastatin a ezetimibe diskutováno na jednání skupiny v červenci 2019, k čemuž Ústav odkazuje na zveřejněnou informaci dostupnou zde (bod 3.13):
https://www.hma.eu/fileadmin/dateien/Human_Medicines/CMD_h_/Agendas_and_Minutes/Minutes/2019_07_CMDh_Minutes.pdf
Žádost o poskytnutí informací ze dne 5. 2. 2020
Poskytnuté informace
Žádost o poskytnutí informací ze dne 19. 1. 2020
Poskytnuté informace
Žádost o poskytnutí informací ze dne 18. 1. 2020
Poskytnuté informace
2020
Žádost o poskytnutí údajů o způsobu a výši úhrad plateb SÚKL mobilním operátorům za zasílání SMS zpráv s identifikátorem eReceptu pacientům za roky 2018 a 2019.
Žádost o poskytnutí informace o počtu blokových pokut (resp. počtu pokut příkazem na místě) udělených Ústavem v roce 2019 a pokud nebyly uděleny žádné takové pokuty, jaké jsou důvody, proč Ústav nevyužívá ukládání pokuty příkazem na místě.
Žádost o poskytnutí informace o dodávkách potravin pro zvláštní lékařské účely za období od 1. ledna 2019 do 31. prosince 2019.
Žádost o poskytnutí informace o tom, kdo rozhoduje o preskripčním omezení typu E či L, kdo rozhoduje o zařazení léku pod tzv. modrý pruh, tedy podle zákona č. 167/1998 Sb. o návykových látkách a proč lék Tramal, tedy lék s účinnou látkou tramadoli hydrochlorid, není dosud zařazen ani pod omezení E či L, či pod tzv. modrý pruh.
Žádost o poskytnutí informace o využití systému eRecept v poslední době (od roku 2016 až do dnes), např. počet vypsaných elektronických receptů po měsících, počet vypisujících lékařů, počet přijímajících lékáren a dále jaké náklady byly alokovány na systém eRecept, tedy seznam proběhlých výběrových řízení s částkami.
Žádost o poskytnutí informace o výši platů za rok 2019 u osob na pozici ředitel Ústavu, ředitel sekce dozoru, ředitel sekce registrací, ředitel sekce cen a úhrad a ředitel sekce servisních činností.
Žádost o poskytnutí informace týkající se oprávnění k nahlížení do lékového záznamu pacienta.
Žádost o poskytnutí informací týkající se registrace přípravku Zetovar.
Žádost o poskytnutí informace týkající se činnosti tkáňového zařízení.
Žádost o poskytnutí informace týkající se kritické informační infrastruktury.
Žádost o poskytnutí informace týkající se uživatelského rozhraní aplikace eRecept pro pacienty.
Žádost o poskytnutí informací ze dne 13. 3. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 9. 3. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 9. 3. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 7. 3. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 2. 3. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 12. 2. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 12. 2. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 7. 1. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 5. 2. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 19. 1. 2020
Žádost o poskytnutí informací ze dne 18. 1. 2020